LTO: campagne Greenpeace is ‘onnodig en voorbarig’

De campagne ‘Red de bijen, stop het gif’, waarin Greenpeace Nederlandse supermarkten in radiospotjes oproept tot meer actie voor het behoud van de honingbij, is volgens Joris Baecke ‘onnodig en voorbarig’. “De campagne zet vraagtekens bij het eten van groente, fruit en aardappelen uit Nederland terwijl dat juist hartstikke gezond is. De campagne zet onze producten in een kwaad daglicht. Ten onrechte.” Baecke is akkerbouwer in Nieuw-Namen (Zeeland) en portefeuillehouder Plantgezondheid bij LTO Nederland.
In de spotjes worden met name de supermarkten Albert Heijn, Lidl en Jumbo genoemd. Baecke: “De campagne wekt de indruk dat er een directe relatie bestaat tussen de bijenstand enerzijds en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen anderzijds. Maar dat is een versimpeling van de werkelijkheid.” Ook andere factoren hebben invloed op de stand van de bij, zoals de varroamijt, het voedselaanbod en biodiversiteit en de kennis onder imkers. Baecke: “En op alle fronten boeken we vooruitgang. Met als belangrijkste resultaat dat het inmiddels weer beter gaat met de bij. Terwijl de campagne van Greenpeace het tegenovergestelde suggereert. Bijzonder spijtig.”
LTO Nederland verkent al enige tijd, samen met onder meer Greenpeace, de mogelijkheden om telers die voorop lopen in duurzaamheid te belonen. Honingbij én teler zijn daar bij gebaat. Baecke: “Ook met andere partijen in de keten werken we samen, in de overtuiging dat samenwerking op lange termijn het meeste oplevert. Maar Greenpeace zorgt op dit moment alleen maar voor spanning tussen de partijen. Dat is frustrerend.”

01 juli 2016

BRON:
Naar boven