Brexit: prepair for the worst

‘Prepare for the worst, work for the best’, zei de staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer tijdens een bijeenkomst over de stand van zaken in de Brexit onderhandelingen.

In vergelijkbare woorden sprak ook Hans de Boer van VNONCW: ‘Ik had veel liever dat het Verenigd Koninkrijk in de EU bleef.’ De Nederlandse ambassadeur in Londen Simon Smits vertelt het verhaal dat hij met een vrachtwagen meereed van Schiphol naar Heathrow. ‘Duur: 8 uur’, zei Smits. ‘Het wordt afwachten hoe lang het straks duurt.’ Ge volgen van de Brexit kunnen voor de Nederlandse land- en tuinbouw groot zijn. LTO Nederland, FloraHolland, Groente- en Fruithuis, Anthos en Visnet zijn ongerust en tasten op veel punten nog in het duister. De gewenste duidelijkheid over de Brexit ontbreekt.

Wachttijden
Gevreesd wordt dat lange wachttijden aan de grens zullen ontstaan. Nu doen circa 30.000 Nederlandse bedrijven zaken met het Verenigd Koninkrijk. Vooral de verse producten (groenten, bloemen, vers vlees) zijn kwetsbaar voor wachttijden. Britse retailers willen de vrachtwagen op een bepaald tijdstip. Lukt dat niet dan achter in de rij aansluiten. Los hiervan kan er straks zelfs sprake zijn van invoerrechten, die variëren per product. 

Overgangsperiode
30 maart 2019 begint een overgangsperiode, maar niemand weet wat die periode inhoudt. En dat ergert ondernemers, omdat niet te plannen is zonder de juiste informatie. In het ergste geval starten die dag de douanecontroles en fytosanitaire- en veterinaire inspecties bij de boot. En nog een keer aan de overkant. ‘Dat gaat tijd en geld kosten’, verzuchten velen. Staatssecretaris Mona Keijzer zei dat gewerkt wordt aan de uitbreiding van de douane- en inspectiecapaciteit. Henk Westerhof, voorzitter van Anthos: ‘Ik wil graag zekerheid dat als de keuringsdiensten nu extra personeel aannemen en trainen, maar die tijdens de overgangsperiode toch niet nodig is, de overheid financieel bijspringt.’

29 januari 2018

BRON:
LTO Nederland
Naar boven