Kip van morgen heeft steun pluimveehouders

Pluimveehouders steunen de ontwikkeling van de ‘kip van morgen’. Volgens de pluimveehouders verenigd in LTO/NOP is de ‘kip van morgen’ een goed antwoord op de vraag uit de samenleving. “Het is prima dat we dit initiatief met de supermarkten en in de keten aanpakken en niet via wetgeving krijgen opgelegd. Voor een ketenaanpak is bij ons draagvlak”, aldus voorzitter Eric Hubers van LTO Pluimveehouderij. “We hebben afgesproken dat we over de vergoeding voor de pluimveehouder doorpraten, maar dat moet nog wel zijn beslag krijgen.”

Over de nieuwe ‘supermarktkip’, een initiatief van de Nederlandse supermarkten, is afgelopen maanden door de pluimveehouders meegepraat. “We hebben vooral vanuit realisme en haalbaarheid naar de ontwikkeling van de ‘kip van morgen’ gekeken. We hebben daarmee kunnen bewerkstelligen dat de supermarkten een keuze hebben gemaakt, die de Nederlandse pluimveesector ook kan invullen en waar we ons mee kunnen profileren”, aldus Hubers.

Verdienmodel
Helaas is het verdienmodel onderbelicht in de communicatie over de ‘kip van morgen’. Dat is in de verdere uitwerking van het concept voor LTO/NOP een erg belangrijk aspect. “Wensen van de samenleving is één, realisme en haalbaarheid is twee, maar dat de pluimveehouder een eerlijk inkomen kan verdienen is pas de echte showstopper. Bij een eerlijk product hoort ook een eerlijke prijs voor de producent”, stelt Hubers vast. “We zien de positieve kanten van dit initiatief. Het feit dat in de gesprekken met de supermarkten ook de vergoeding voor het werk van de pluimveehouder wordt meegenomen is een groot pluspunt. Daar zullen we scherp op zijn bij de uitwerking van dit concept.”

Export
De ‘kip van morgen’ is vooral voor de binnenlandse markt. “Iedereen moet zich realiseren dat twee derde van het Nederlandse kippenvlees aan het buitenland wordt verkocht.” De ervaring leert dat in het buitenland vooral vraag is naar de kip zoals die vandaag wordt geproduceerd. In de export is nog geen of nauwelijks behoefte aan meer dierenwelzijn en zeker geen bereidheid om de meerkosten daarvoor te vergoeden. “Het is voor ons toekomstperspectief belangrijk dat we de marktvraag blijven volgen. Export is van groot belang voor de ontwikkel- en innovatiekracht van de pluimveesector. Indirect staat of valt daarmee het succes van de ‘kip van morgen’. Het zou mooi zijn als de Nederlandse supermarkten de toon zetten en andere landen ook geleidelijk volgen. Dat zet de Nederlandse pluimveehouders op voorsprong, net als destijds met scharreleieren.”

Milieu en klimaat
Dierenwelzijn is een belangrijk aspect van duurzaamheid. Wat betreft de ecologische duurzaamheid, de effecten op milieu en klimaat, is de reguliere kip zeer efficiënt in omzetten van grondstoffen in vlees en daarmee de meest klimaatvriendelijke productiemethode. In de ‘kip van morgen’ worden op dit vlak concessies gedaan. “Dat is voor ons best een dilemma: dierenwelzijn versus milieu- en klimaat. Maar we zien dat in de markt dierenwelzijn met stip op 1 staat”, constateert Hubers.

26 februari 2013

BRON:
LTO Nederland
Naar boven