Een eerlijk product

Paardenvlees verkocht als rundvlees. Blijkbaar hebben alle Nederlandse en Europese etiketteringsregels om de aard van producten (soort), herkomst en regio aan te geven onvoldoende effect op de ethiek in de voedselhandel en -industrie. Regels worden met voeten getreden en ook met producten zelf wordt geknoeid om extra geld te verdienen.

LTO Nederland heeft tot nu toe terughoudend gereageerd in het paardenvleesschandaal, te meer omdat we er als primaire producenten part noch deel aan hebben. Maar het syndroom van ‘alles draait om marges en laagste prijs’ is niet zo maar verdreven. Net zoals de prijzenslag met voedingsmiddelen tussen supermarkten onverminderd voortduurt.

Over het algemeen valt weinig aan te merken op de kwaliteit van ons voedsel in de winkel. Wij staan aan de basis van dat voedsel en leveren een gezond product. Voedingsconcerns be- en verwerken die producten en voegen andere stoffen toe (onder meer zout, suiker, conserveringsmiddelen), soms in een mate dat die voedingsmiddelen bedreigend kunnen zijn voor de volksgezondheid.

Ronduit onthutsend zijn de resultaten van een recent rapport van een Brusselse Comité (EESC) over de praktijken van supermarkten. Contractbreuk en betalingen onder de kostprijs waren in 2009 meer regel dan uitzondering. Mijn woede daarover verhult ook deels onze eigen onmacht.

Immers, we zijn voor veel producten in de keten wel goed georganiseerd, maar tegelijkertijd sluiten we verderop in de keten zelden zelf contracten. Als ooit glashelder is geworden dat onze inzet hout snijdt, dan is het wel nu: wij gaan voor eerlijker mededingingsregels en investeringen in duurzaamheid en dierenwelzijn.

Ons ultieme doel is net zo helder, namelijk onderscheid op de afzetmarkt en keuzes voor de consument. Ik kan me goed voorstellen dat boeren en tuinders cynisch en witheet worden van al die misstanden en misbruik van etiketten. Maar eerlijk duurt het langst. We zijn op de goede weg door steeds meer te laten zien hoe we werken, door goed werkgeverschap, dierenwelzijn en duurzaam produceren tot het uithangbord van kas en erf te maken.

Dit is de enige manier om vertrouwen te houden en een sterkere marktpositie te veroveren. En we laten ons niet misbruiken door frauderende verwerkers en handelaren, die geen of amper oog hebben voor de meerwaarde van zorgvuldig geproduceerd voedsel.

Een hervorming van het Europese landbouwbeleid is geen hervorming als de mentaliteit in de keten niet verandert en de mededingingswetgeving niet wordt gericht op een eerlijk product in plaats van de laagste prijs. Dames en heren politici, maakt u zich dáár druk over. En bespaar ons overbodige lasten zoals nu weer met een kenteken voor trekkers.

02 maart 2013

BRON:
Albert Jan Maat
Naar boven